הכל התחיל עם ילדה והדוב שלה

מרחוק היא שומעת את הכלבים נובחים. היא יודעת שאסור לה לעצור כי יתפסו אותה ואז זה נגמר. הרגליים שלה שרוטות וקפואות אבל היא לא מעזה לעצור. רק הבוקר היא אמרה לדבורה שהיא מסוגלת לברוח, אבל דבורה אמרה לה להפסיק עם השטויות. הנאצים הרגו את כל מי שהיה לה והיא נשארה עכשיו לבד במחנה אפור ומסריח ממוות. היא החליטה. הלילה היא תעשה את זה ולא אכפת לה למות. היא מדמיינת את עצמה קופצת מעל הגדר או מתחמקת דרך הפרצה בשער המזרחי. היא רזה ותוכל לעבור דרכה בקלות. כן, זה מה שהיא תעשה.

וכשהלילה מגיע היא בכלל לא פוחדת, כי מה יש לה להפסיד. אז היא לוקחת את הלחם שהחביאה בבוקר ומתעטפת בחתיכת בד קרועה ופשוט הולכת לפרצה. היא עוברת בקלות ומוצאת את עצמה מחוץ לגדר.
זה היה פשוט כל כך, למה לא עשתה את זה קודם, כשכולם עוד היו בחיים?
אלומת האור צובעת את אדי הקור בלבן ומסנוורת אותה. “האלט!” מישהו צווח מרחוק. היא מתחילה לרוץ.
הענפים מצליפים בגופה ובפניה והיא טסה דרכם כאילו היא יודעת לאן היא רצה. ברגע מסוים היא שוברת חזק שמאלה ומרגישה איך האדמה נעלמת מתחת לרגליה. היא מחליקה ומתגלגלת דרך שיחים ועלים רטובים ומתרסקת לתוך שלולית בוץ קרה. הכאבים אומרים לה להישאר שכובה אבל הקור, הוא מכרסם את מעט הבשר שנותר על עצמותיה ולא נותן לה לנוח במקום. היא כבר לא שומעת נביחות.
מאחורי שיח גדול היא מגלה בקתת עץ. ידיה מגששות מעל לקורות העץ הקרות עד שהיא נתקלת בחלון. היא פותחת אותו ונכנסת פנימה אל החושך. מאחורי החלון החשוך היא מסתבכת בווילון ונופלת יחד איתו על הרצפה. התשישות מכריעה אותה. היא מתכסה בווילון ונרדמת במקומה. היא ישנה שם כל הלילה.

היא מתעוררת מחמת טלטול עז רק כדי לגלות שיד אדירה מצמידה אותה לקיר. העיניים מתרגלות לאור המסנוור.
אי אפשר לזוז, היד חזקה ממנה. זו יד גדולה ופרוותית וחומה. אבא דוב מצמיד אותה לקיר וחושף שיניים גדולות קרוב לפניה. כשהוא רואה שהיא בהכרה הוא שואג עליה שאגה אימתנית שיכולה להפחיד את היטלר בכבודו ובעצמו. אבל היא לא ממש מפחדת ממנו. “מי את? גנבת? מה יש לך לחפש בבית שלנו?” אבא דוב שואל אותה בנהמות קרב.
היא רעבה ועייפה, ולמרות שאבא דוב מוחץ אותה, לפחות כבר לא קר לה כל כך. היא מגלה מאחוריו עוד שני דובים. אחד מהם בינוני עם סינר אדום והשני קטן שמחזיק מזוודה כחולה קטנה ותוקע בה מבט המום.
“קוראים לי זהבה,” היא אומרת, “ואני לא גנבת, אני יהודייה.”

הדובים מאכילים את זהבה והיא טורפת יותר גדולה מהם. היא גומעת דייסות אחת אחרי השנייה, ממתיקה את הצער והכאב בדבש דבורים טרי. אחרי האוכל היא שבעה ועדיין כואבת. חם שם בבקתה של הדובים, ואבא דוב, אחרי שהתנצל על התוקפנות של קודם, יושב ומנגן במנדולינה שלו שירים שקטים. זהבה יכולה להירדם שוב בכל רגע ולתת לחודשים של עייפות כרונית לנוח. אימא דובה מציעה לה עוד עוגה וזהבה מהנהנת.

דוב דובון מתיישב על הרצפה ליד זהבה, הוא מושך לה בשולי הכותונת והיא מתיישבת על הרצפה לידו. דוב דובון מניח את המזוודה הכחולה שלו על הרצפה בינו לבין זהבה. הוא מלא התלהבות כשהיא פותחת את המזוודה ומוציאה ממנה שלוש בובות. הבובות מאוד אנושיות אבל רכות ונעימות למגע. זהבה מחבקת את אחת הבובות ונזכרת ביאנק, אחיה הקטן. מכל המשפחה הזיכרון של יאנק הכי מעציב אותה.

 

אימא דובה אומרת שדוב דובון לא נרדם בלילה אם לא שמים לו את הבן־אָדָמִי שלו במיטה, וזה שהוא מוכן לחלוק איתה את הבן־אָדָמִי שלו מראה שהוא אוהב אותה.

 

זהבה נקייה עכשיו ולובשת את הבגדים של דוב דובון. הם קצת גדולים עליה ולא בדיוק מתאימים לגזרתה הדקיקה, אבל זה עדיף מהכותונת המסריחה שהיא לובשת כבר חצי שנה. יום שלם עבר והיא לא יצאה מהבקתה. כשאבא דוב חוזר הביתה היא שומעת שהוא מספר לאימא דובה שהיער מלא חיילים גרמנים.

“זאת אני, הם מחפשים אותי,” זהבה מתפרצת לשיחה שלהם.

היא מספרת להם הכול. מספרת להם על המחנה, על אבא שלה ואח

שלה שהופרדו מהם וסביר להניח שכבר אינם חיים, על אימא שלה שנלקחה ערב אחד למקלחות, על יאנק שמת ראשון יחד עם הרבה תינוקות אחרים. היא מספרת הכול בפעם הראשונה למישהו מבחוץ ומאמינים לה.

“הם ימצאו אותי כאן ואתם עלולים להיפגע בגללי,” היא בוכה, “אני חייבת לברוח שוב.” אבא דוב לוקח את המשפחה שלו לשיחה. זהבה מחכה במטבח מול צנצנת של עוגיות טחינה פריכות. היא לא אוכלת. היא יודעת שהיא לא תשרוד חמש דקות ביער ושהגרמנים יתפסו אותה. יום אחד בחוץ והיא כבר חזרה לפחד מהמוות.

 

אבא דוב חוזר וקורא לזהבה לשבת לידו. הוא מכין לעצמו מקטרת ומדליק אותה.
זהבה מסתכלת בו ומרגישה שיושב מולה דוב כזה שאפשר לסמוך עליו.
“את לא צריכה לברוח יותר,” אבא דוב אומר ומפריח טבעת עשן. “מה שסיפרת לנו… על המחנה, על המשפחה שלך… זה רע מאוד. אני לא רוצה שיקרה לך משהו כזה. אני לא רוצה שתחזרי לשם. דיברתי עם אשתי והחלטנו לנסות לעזור לך ולשמור עלייך.”
זהבה פורצת בבכי כי אף אחד לא דיבר אליה בטוב לב כזה כבר המון זמן.
היא מחבקת את אבא דוב והדמעות שלה מרטיבות לו את הפרווה. “אבל איך? איך תצליחו להתמודד איתם? הם רבים ואנחנו מעטים כל כך,” היא ממררת.
אבא דוב קם ומניח את המקטרת שלו על השולחן. “את צריכה לישון, זהבה, ואת יכולה לעשות את זה בשקט. אנחנו נסתדר,” הוא עונה בנחישות ויוצא מן החדר.
זהבה פוחדת עכשיו שיקרה לדובים שלה משהו, שהם אולי ייפגעו בגללה. היא מחליטה לברוח ברגע שהם ילכו לישון ולנסות את מזלה ביער בחסות החשכה. אבל אבא דוב יושב ליד הדלת ושומר ואימא דובה מכינה משהו במטבח. אז היא פשוט מתכרבלת במיטה עם דוב דובון ונרדמת.

רעש מעיר אותה משנתה. אמצע הלילה. עוד רעש. דוב דובון כבר לא לידה במיטה. צווחה חזקה מבהילה אותה נורא. זה בא מבחוץ. היא נצמדת אל הקיר ומתכנסת אל ברכיה. הקיר רועד כשמשהו מוטח בו מבחוץ. נשימתה של זהבה נעתקת מגרונה מרוב בהלה. היא קופצת מהמיטה ונעמדת באמצע החדר. ככל שקרומי השינה נפרמים כך הרעשים והצווחות מבחוץ נעשים יותר מציאותיים. מבעד לווילון הלבן היא מצליחה לראות תזוזות מהירות אבל הכול מטושטש, אז היא מתקרבת אל החלון וביד רועדת מסיטה את הווילון.

הפנים של החייל מכוסות דם והוא נראה חבוט ומזועזע. הוא לא אומר כלום ורק מצמיד את האקדח ללחי של זהבה. האצבע שלו סוחטת את ההדק וזהבה מספיקה להגיד, “אני כבר לא פוחדת מכם יותר,” לפני שהאקדח יורה.

זה מזכיר קצת מחול, ריקוד מוזר בין דובים לגרמנים. שלושת הדובים משתוללים בחמת זעם, במהירות לא אנושית, בעוצמה דובית. זהבה מביטה דרך החלון ורואה איך אימא דובה הולמת בזרועותיה בשני חיילים גרמנים בבת אחת. העצמות שלהם נשברות מעוצמת החבטה והם מתרסקים כמו בובות בלי חוט על האדמה. אבא דוב מנתר במהירות בין חייל לחייל, נושך ושובר ומרסק אותם אחד אחרי השני. אלו לא אותם דובים חביבים שאירחו את זהבה וכיבדו אותה ברקיקים, אלו רוצחים גדולי ממדים. הגרמנים בחוץ נראים אבודים. הם יורים עכשיו באקדחים שלהם, צווחים פקודות בגרמנית, אבל הכול לשווא. הכדורים מנתרים מגופו של אבא דוב כאילו היו אבנים קטנטנות. זהבה רואה איך דוב דובון נעמד על שתי רגליו ודופק על חזהו בשאגה. הוא נכנס לאמוק ומזנק אל גג הבקתה. היא שומעת את טפיחות רגליו כשהוא רץ על הגג ורואה מלמטה איך הוא מזנק על חייל גרמני. דוב דובון הקטן חושף ניבים מחודדים ותוקע אותם בפרצוף של הגרמני. הגרמני משחרר צעקה גדולה שנעלמת בעליבות אל תוך לועו של הגור. הגוף הגרמני קורס ודוב דובון ממשיך אל ההרג הבא. כמו צוות רוצחים מתואם שלושת הדובים משספים גרונות, שוברים גפיים, מנתצים גולגולות ומציפים את האדמה בדם גרמני טהור.
זהבה עומדת שם מהופנטת ממחול הדובים. היא לא שומעת את החייל שעומד מאחוריה. היא מבחינה בו רק כשהוא כבר ממש קרוב והאקדח שלו מופנה אל פניה. הפנים של החייל מכוסות דם והוא נראה חבוט ומזועזע. הוא לא אומר כלום ורק מצמיד את האקדח ללחי של זהבה. האצבע שלו סוחטת את ההדק וזהבה מספיקה להגיד, “אני כבר לא פוחדת מכם יותר,” לפני שהאקדח יורה.

קול הנפץ מחריד את אוזניה ומתוך הצלצול המהדהד היא רואה איך אבא דוב הופך את החייל לקציצה גרמנית. הכדור לא פגע בה, אבא דוב הציל אותה. היא עומדת שם בלי ניע ורק מרגישה את הפרווה הרכה של אבא דוב מתחככת ברגלה בזמן שהוא מרטש את פני החייל. אבא דוב מרים את הראש ויש לו מבט של רוצח בעיניים. הוא מתנשף בחוזקה ודם ניגר מתוך האף והפה שלו. בחוץ השקט חזק מאוד.
עד הבוקר זהבה ושלושת הדובים עסוקים בקבירת החיילים. הם חופרים בור גדול וזורקים לתוכו את כל הגופות. חלק מהחיילים לא לגמרי מתים אבל הם קבורים מתחת לחברים שלהם ולא יכולים לזוז. הדובים וזהבה מכסים את הבור הגדול באדמה רטובה וחוזרים לבקתה.
“אני רוצה להגיד לכם תודה,” זהבה אומרת בזמן ארוחת הצהריים, “תודה על הכול. אני כבר לא חשבתי שיש לי על מי לסמוך בעולם הזה. אתם הצלתם אותי.” אימא דובה מוזגת לה פירה לצלחת ואומרת לה שתפסיק לדבר עכשיו ושתאכל, היא צריכה להתחזק וכולה עור ועצמות.
אבא דוב אוכל בשקט ושותה בירה שחורה. כשהוא מסיים הוא אומר שיש עוד עבודה רבה ושזה עוד לא נגמר. הלילה הם ילכו אל המחנה ויסיימו את זה. הוא מדליק את המקטרת שלו. זהבה ודוב דובון הולכים לחדר ומחבקים את הבני־אָדָמִים.

זהו, זה השלב שבו אני אומר לך שאם אהבת,
אז יש עוד ספר שלם של כאלה ואפשר לרכוש אותו ממש כאן